Ο Νοέμβρης είναι φεστιβάλ και το It Girl αυτό το μήνα δεν έχει να σας προτείνει τίποτα άλλο από ταινίες. Μπορεί η αυλαία να έπεσε χτες, αλλά η γεύση των τελευταίων 10 ημέρων θα μείνει στο νου μας για καιρό. Το TIFF58 ήταν γεματό sold out προβολές, ιδιαίτερους προσκεκλημένους, πάρτυ και φυσικά αύρα Θεσσαλονίκης.
Φέτος, χάρη και στις δημοσιογραφικές διευκολύνσεις του φεστιβάλ, κατάφερα να δω πολλές ταινίες. Δεν έχω παρά καλά λόγια να πω για το αναβαθμισμένο διεθνές διαγωνιστικό, για τις ποιοτικές ελληνικές συμμετοχές αλλά και για τα ενδιαφέροντα αφιερώματα. Ο πήχης ανέβηκε ψηλά και η συμπρωτεύουσα γίνεται ο must πολιτιστικός προορισμός για κάθε Νοέμβρη από εδώ και πέρα!
Από τις πρώτες μου επιλογές ήταν οι ταινίες ταινίες που διαγωνίζονται για το βραβείο LUX, το οποίο απονέμει κάθε χρόνο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Οι “120 χτύποι το λεπτό / 120 BMP” του Ρομπέν Καμπιγιό ήταν μια από τις πιο δυνατές στιγμές του φεστιβάλ. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στηρίζει την πολιτιστική πολυμορφία και βοηθά στην οικοδόμηση γεφυρών μεταξύ των ευρωπαίων πολιτών. Οι προβολές των υποψήφιων ταινιών για το βραβείο LUX πραγματοποιούνται την ίδια χρονική περίοδο, το φθινόπωρο του 2017, στις 28 χώρες της Ευρώπης και τα τελευταία 6 χρόνια και στο φεστιβάλ.
Στο φεστιβάλ γνώρισα και τη δουλειά του Ρούμπεν Όστλουντ, του φετινού μεγάλου νικητή των Καννών. Ο σουηδός σκηνοθέτης φαίνεται πως είναι παλιός γνώριμος της διοργάνωσης, γι αυτό και παρουσιάστηκε μια πλήρης ρετροσπεκτίβα του. Προτίμησα να αφήσω “Το Τετράγωνο / The Square” για όταν θα βγει κανονικά στις αίθουσες κι είδα ορισμένες από τις παλιές του ταινίες. Το “The Play”, που ο ίδιος θεωρεί προπομπό του κοινωνικού πειράματος που επεδίωξε στην τελευταία του ταινία, αξίζει την προσοχή μας.
Παλιός γνώριμος του φεστιβάλ κι ο Αλεξάντερ Πέιν που έχει παρουσιάσει στη Θεσσαλονίκη σχεδόν όλες του τις ταινίες, ενώ έχει διατελέσει και Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής. Φέτος σειρά είχε ο “Μικρόκοσμος / Downsizing” που αγγίζει τα όρια της επιστημονικής φαντασίας για να αφηγηθεί τελικά μια ιστορία για μικρές πράξεις, μικρούς ανθρώπους και τελικά τεράστιες καρδιές.
Κρατάω για το τέλος το “Cargo / Φορτίο” του Βέλγου Ζιλ Κουλιέρ. Μουντό, ενδοσκοπικό, χωρίς γυναικείες παρουσίες αλλά γνήσια ανθρωπιστικό το κινηματογραφικό ντεμπούτο του Κουλιέρ βλέπει το γκρίζο στον ορίζοντα αλλά και στην ψυχή. Ο νεαρός σκηνοθέτης που βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη με την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία κατάφερε να βραβευτεί και για το σενάριό της. Συγχαρητήρια!
Για την ιστορία τα βραβεία έχουν ως εξής:
Ο Χρυσός Αλέξανδρος – Θόδωρος Αγγελόπουλος, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 8.000 ευρώ, απονεμήθηκε στην ταινία του Γιενς Ασούρ τα “Κοράκια”. Στον πρωταγωνιστή της ίδιας ταινίας, Ρέινε Μπρίνολφσον, απονεμήθηκε και το βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας.
Το ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος έλαβε η ταινία “Χωρίς όνομα-χωρίς υπογραφή” του Βαΐντ Τζαλιλβάντ από το Ιράν. Η ίδια ταινία βραβεύτηκε και από την Κριτική Επιτροπή της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) .
Το ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής για καλύτερη Σκηνοθεσία – Χάλκινος Αλέξανδρος δόθηκε στον σκηνοθέτη Χλίνουρ Πάλμασον για την ταινία “Winter Brothers”.
Την Κριτική Επιτροπή για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης αποτέλεσαν οι: Ανμαρί Τζασίρ, σκηνοθέτιδα, σεναριογράφος, παραγωγός (Παλαιστίνη), Πέιμαν Μααντί, ηθοποιός, σεναριογράφος, σκηνοθέτης (Ιράν-ΗΠΑ), Κάρελ Οχ, καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κάρλοβι Βάρι (Τσεχία), Μπρουνό Ταριέρ, Sound Designer, Sound Engineer (Γαλλία), Μαρία Ναυπλιώτου, ηθοποιός (Ελλάδα).