Στο It Girl #συνεχίζουμε_σπίτι, μέσα από το σύμπαν ενός σημαντικού έλληνα καλλιτέχνη. Πολύ κοντά στο Σύνταγμα, στην οδό Κριεζώτου 3, σε ένα κτίριο του Μεσοπολέμου, βρίσκεται το σπίτι και ατελιέ του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα. Γνωρίζουμε μια κατοικία που αποτέλεσε σημείο συνάντησης για την αθηναϊκή διανόηση, με φωτογραφίες της να δημοσιεύονται σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά αρχιτεκτονικής.
Το κτίριο αποτελεί δωρεά του έλληνα ζωγράφου στο Μουσείο Μπενάκη, ως παράρτημα του οποίου λειτούργησε από το 1991 έως το 2000, οπότε και έκλεισε προσωρινά λόγω εργασιών συντήρησης και ανάπλασης. Μετά την αποκατάστασή του, 2005-2011, από τον Π. Καλλιγά, λειτουργεί ως Πινακοθήκη και Μουσείο Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα (www.benaki.org).
Οι χώροι συνεχίζουν να διατηρούνται όπως τους είχε οργανώσει και διακοσμήσει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, δίνοντας στον επισκέπτη μια ολοκληρωμένη εικόνα για την αισθητική και την προσωπικότητά του.
Το κτίριο της οδού Κριεζώτου 3
Η κατοικία της οδού Κριεζώτου 3, η οποία αποτελεί τυπικό δείγμα αρχιτεκτονικής του Μεσοπολέμου, κτίστηκε με εντολή του ναυάρχου Αλέξανδρου Χατζηκυριάκου γύρω στο 1930. Στα μέσα της δεκαετίας του ’50, ο γιος του, ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, αποφάσισε να μετακινηθεί μόνιμα στο κτίριο, προσθέτοντας έναν επιπλέον όροφο. Εκεί, ο καλλιτέχνης εγκατέστησε το εργαστήριο και τη βιβλιοθήκη του.
Παράλληλα, χρησιμοποίησε τον ακριβώς αποκάτω όροφο για την κατοικία όπου έζησε για σαράντα χρόνια μέχρι το θάνατό του, το 1994. Τις αλλαγές στη διαμόρφωση τις επιμελήθηκε ο ίδιος με τη βοήθεια των μαθητών του, Αντώνη Κιτσίκη, εισηγητή της αστικής πολυκατοικίας στην Ελλάδα, και Αλέξανδρου Παπαγεωργίου.
Μέσα στο σπίτι του Χατζηκυριάκου-Γκίκα
Μέσα στο διαμέρισμα του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα ο χρόνος μοιάζει να έχει σταματήσει. Τα πάντα είναι στη θέση τους, από τα έπιπλα και τα έργα τέχνης ως τη συλλογή με τα μικροσκοπικά κινέζικα βάζα καπνού. Αν και ο χώρος διαμορφώθηκε πολλά χρόνια πριν, η αισθητική του είναι διαχρονική, δείχνοντας έναν καλλιτέχνη αρκετά μπροστά από την εποχή του.
Το ενδιαφέρον κεντρίζουν το σαλόνι με τον πρωτοποριακό αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, το γραφείο του Γκίκα με τα οικογενειακά πορτραίτα και κειμήλια, η τραπεζαρία με την ελαιογραφία “Κηφισιά” και, φυσικά, το ατελιέ, όπου καβαλέτα και σύνεργα ζωγραφικής συνυπάρχουν με βιβλία και έργα τέχνης.
Στο σαλόνι χρησιμοποιούνται ασυνήθιστα για την εποχή υλικά. Αντισεισμικοί τσιμεντόλιθοι στους τοίχους, διάτρητα τούβλα σε διακοσμητικό ρόλο, στιλπνό πράσινο δάπεδο και μια βιβλιοθήκη από μπετόν, με εμφανές το κυβιστικό στοιχείο. Τον τοίχο του καθιστικού καλύπτουν σχέδια του ζωγράφου από το ταξίδι του στην Ινδία το 1958.
Πιο δίπλα, η τραπεζαρία όπου δεσπόζει η ελαιογραφία “Κηφισιά”, προσεγμένη μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια, με τον Γκίκα να χρησιμοποιεί παλιές σιδεριές από νεοκλασικά μπαλκόνια για τα καλύμματα των καλοριφέρ. Στον ίδιο όροφο βρίσκεται και η μεγάλη βεράντα με τα ακροκέραμα και τις πήλινες Καρυάτιδες, ένας χώρος που ενέπνευσε αρκετά έργα του καλλιτέχνη.
Στο ατελιέ του Χατζηκυριάκου-Γκίκα
Στον τελευταίο όροφο, το ατμοσφαιρικό ατελιέ όπου ο Γκίκας ζωγράφιζε, έγραφε, άκουγε μουσική και δεχόταν φίλους και συνεργάτες από το 1957 έως το 1994. Ο επισκέπτης θα περιηγηθεί ανάμεσα στα καβαλέτα με τους πίνακες, τη μεγάλη βιβλιοθήκη με τίτλους τέχνης και τα αναμνηστικά από τα ταξίδια του καλλιτέχνη. Κυριαρχεί η απόλυτη τάξη στα πινέλα και τα σύνεργα ζωγραφικής, που πλέον είναι τοποθετημένα μέσα σε προθήκες.
Μέσα από το site του Μουσείου Μπενάκη μπορείτε να περιηγηθείτε εικονικά στο χώρο της Πινακοθήκης Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα. Δείτε παραπάνω εδώ.