Το 27ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, Νύχτες Πρεμιέρας, επιστρέφει και φέτος, από τις 22/9 ως τις 3/10, σε υβριδική μορφή και θα φιλοξενηθεί σε θερινές και “κλειστές” αίθουσες, ενώ παραμένει διαθέσιμη η διαδικτυακή πλατφόρμα του θεσμού.
Η φετινή, 27η έκδοση του Φεστιβάλ θα φιλοξενηθεί σε δέκα συνολικά κινηματογραφικές αίθουσες, πέντε 12μηνης λειτουργίας (Ιντεάλ, Δαναός, Τριανόν, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά) και πέντε θερινές (Αίγλη, Ριβιέρα, Σινέ Φλέρυ, Ταινιοθήκη της Ελλάδος, Στέλλα) εξασφαλίζοντας την ισότιμη πρόσβαση κατοίκων και επισκεπτών της πόλης. Έφτασε επιτέλους η ώρα που θα ξαναπάμε σινεμά!
*Παραπάνω πληροφορίες για το Φεστιβάλ εδώ.
Η ταινία έναρξης και λήξης
Οι 27ες Νύχτες Πρεμιέρας κάνουν πανηγυρική έναρξη με την πανελλήνια πρώτη προβολή της ταινίας “A hero” του δύο φορές βραβευμένου με Όσκαρ, Ασγκάρ Φαραντί, η οποία κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο φετινό Φεστιβάλ των Καννών, την Τετάρτη, 22 Σεπτεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Η αυλαία της διοργάνωσης θα πέσει το Σάββατο, 2 Οκτωβρίου, στο Ιντεάλ με την τελετή λήξης και την απονομή των βραβείων των Διαγωνιστικών Τμημάτων του Φεστιβάλ αλλά και την πανελλήνια πρεμιέρα του “Dune” του Ντενί Βιλνέβ που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο 78ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.
Ο φετινός Χρυσός Φοίνικας και η Χρυσή Άρκτος στις Νύχτες Πρεμιέρας
Στο Φεστιβάλ θα δούμε το “Ατυχές Πήδημα ή Παλαβό Πορνό”, δηλαδή τη φετινή Χρυσή Άρκτο, του Ρουμάνου Ράντου Ζούντε που αφορά μια δασκάλα η οποία βλέπει την καριέρα της να κινδυνεύει, όταν διαρρέει στο διαδίκτυο ένα ερωτικό βίντεο στο οποίο πρωταγωνιστεί. Οι γονείς των μαθητών της απαιτούν την απόλυσή της, όμως εκείνη αρνείται να λυγίσει από την πίεσή τους. Προσοχή, θα υπάρξει μία και μοναδική προβολή, γι αυτό σπεύσατε!
Το “Titane”, ο φετινός Χρυσός Φοίνικας, της Γαλλίδας Ζουλιά Ντικουρνό αφορά το απρόσμενο σμίξιμο δυο περιθωριακών χαρακτήρων, μιας χορεύριας – serial killer κι ενός μεσήλικα πυροσβέστη, που καλούνται να διασχίσουν τα όρια του κοινωνικού ρόλου τους, αλλά και του ίδιου του φύλου τους.
Άνταμ Ντράιβερ εναντίον Ματ Ντέιμον εναντίον Μπεν Άφλεκ
Ο ακούραστος 83χρονος Ρίντλεϊ Σκοτ επιστρέφει στο αγαπημένο του είδος, το ιστορικό πολεμικό έπος (“Ο Μονομάχος”, “Το Βασίλειο των Ουρανών”), για να ξετυλίξει την αλήθεια πίσω από την τελευταία επίσημη μονομαχία που έλαβε ποτέ χώρα στη Γαλλία, μεσούντος του Εκατονταετούς Πολέμου (1337-1453).
Ολίγον από Άνια Τέιλορ-Τζόι
Τα “μεγάλα ονόματα” δε σταματούν εδώ φέτος. Η ολοένα δημοφιλέστερη Άνια Τέιλορ-Τζόι έχει τον πρώτο λόγο στο ατμοσφαιρικό θρίλερ “Συνέβη στο Σόχο” του διαχρονικά fun Έντγκαρ Ράιτ.
Αφιέρωμα στον Όρσον Γουελς
Ολόκληρη τη φιλμογραφία του Όρσον Γουέλς περιλαμβάνει η προς τιμήν του ρετροσπεκτίβα που αποτελεί must see για κάθε σινεφίλ. Περιλαμβάνονται αριστουργήματα όπως ο “Πολίτης Κέιν”, “Το Άγγιγμα του Κακού” και η καφκική “Δίκη”, οι μεγαλειώδεις σαιξπηρικές διασκευές του σκηνοθέτη και τα “Too Much Johnson”, “Ο Άγνωστος” και “Ο Κύριος Αρκάντιν”.
*Στα highlights, οι “Υπέροχοι Άμπερσονς”, οι οποίοι στιγματίστηκαν από τις πολλαπλές παρεμβάσεις των παραγωγών στο μοντάζ.
Τρανς ορατότητα στο σινεμά
Ένα από τα κεντρικά αφιερώματα των 27ων Νυχτών Πρεμιέρας αναδεικνύει τις τρανς ηρωίδες που έχουν αποθεωθεί στη μεγάλη οθόνη. Κάτω από τον τίτλο “Ζωές σε μετάβαση: Η τρανς ορατότητα στον κινηματογράφο”, η ενότητα συγκεντρώνει σπουδαίες ταινίες όπως το “Tangerine” (Σον Μπέικερ, 2015), το φιλμ-σταθμός “Το Παρίσι Φλέγεται” (Τζένι Λίβινγκστον, 1990), αλλά και το πρωτοποριακό για την εποχή του “Η Πένθιμη Παρέλαση των Ρόδων” (Τόσιο Ματσουμότο, 1969).
Φυσικά, από το πρόγραμμα δεν λείπει ο ελληνικός κινηματογράφος, ο οποίος εκπροσωπείται από την ιστορική “Μπέττυ” (Δημήτρης Σταύρακας, 1979), την πολυβραβευμένη “Στρέλλα” (Πάνος Χ. Κούτρας, 2009), το ντοκιμαντέρ “Obscuro Barroco” (Ευαγγελία Κρανιώτη, 2018) και τη νέα ταινία της Πάολας Ρεβενιώτη “Οι Πικροδάφνες”.
Η νέα ταινία του Γουές Άντερσον
Η πανδημία μπορεί να καθυστέρησε την πρεμιέρα της “Γαλλικής Αποστολής” για ένα χρόνο, αλλά η νέα ταινία του Γουές Άντερσον έφτασε πάνω στην ώρα για να προσφέρει λίγη θαλπωρή από τα πρωτοβρόχια. Η ένατη προσθήκη στη φιλμογραφία του αμερικανού στιλίστα αποτελεί ένα “γράμμα αγάπης προς τους δημοσιογράφους”, όπως σημειώνεται στην επίσημη σύνοψη, το οποίο εμπνέεται από την ιστορία του θρυλικού περιοδικού “The New Yorker“.
Κι ακόμα…
Πλάι σε αυτές τις ταινίες, ξεχωρίζουν αρκετές ακόμα από το φετινό πρόγραμμα. Η “Μικρή Μαμά” της Σελίν Σιαμά, που μοιάζει με στροφή 180 μοιρών μετά το Πορτρέτο μιας Γυναίκας που Φλέγεται. Το “Sublet”, μια gay, light εκδοχή της Σύντομης Συνάντησης. Το “Χειρότερο Κορίτσι στον Κόσμο” του Γιοακίμ Τρίερ, ο οποίος δίνει τη γυναικεία εκδοχή της κρίσης των 30.
Το “Memoria” του Απιτσατπόνγκ Γουερασεθακούλ με την Τίλντα Σουίντον κι έναν, όπως λέγεται, καταπληκτικό ηχητικό σχεδιασμό. Την ερεθιστική “Η Νύχτα Ανήκει στους Εραστές” και το “Earwig” της Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς, γοητευτικό για εκείνους που θα συγχρονιστούν με το μήκος κύματος που εκπέμπει.